Malawi, Nkhoma, Cape Mclear en Queensday! - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Melanie Oldenburger - WaarBenJij.nu Malawi, Nkhoma, Cape Mclear en Queensday! - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Melanie Oldenburger - WaarBenJij.nu

Malawi, Nkhoma, Cape Mclear en Queensday!

Door: melanieoldenburger

Blijf op de hoogte en volg Melanie

01 Mei 2011 | Zambia, Lusaka

Bij deze:
SOrry voor deze ongelooflijke lange blog!

Om het maar een beetje overzichtelijk te houden zal ik het maar per dag vertellen, ik waarschuw nu alvast voor een lang verhaal vol met onze leuke ervaringen tijdens onze fantastische vakantie in Malawi!!!

Dag 1:
Op de eerste dag ging al vroeg het wekkertje omdat Corry en ik meegingen met Laura om Pim naar het vliegveld te brengen. Hij zou die dag terug vliegen naar Nederland. Toch een raar idee, dat wij naar een ander land toerijden in dezelfde tijd dat hij naar Nederland vliegt. Doordat we Pim eerst gingen afzetten konden we onmogelijk op tijd terug zijn om in Town op de bus te stappen. De busmaatschappij was gelukkig zo toe schappelijk om ons op te pikken bij het vliegveld! Echt supertof dat een bus vol met mensen voor ons moest stoppen! Deze busreis zou er 1 worden die op een positieve manier niet snel te vergeten valt! De busreis zou 7 uur duren naar Chipata, maar onze lieve rasta buschauffeur besloot dat het ook wel in 6 uur te doen moest zijn, gevolg volle vaart door de bergen heen. Want het gebied waar wij naar toe reden stonden vol bergen! Tijdens het reizen was er veel getoeter te horen, dat kwam door de tientallen geiten die de hele tijd de weg opvlogen. Tijdens het reizen kwamen we meer apen tegen die ook langs de weg liepen en hun leven waagden met oversteken terwijl er net een bus langs reed. Op den duur bereikte een geur mijn neus dat ik dacht, wat is hier gebeurt? Er stond een klein jongetje met zijn moeder naast me in het gangpad druk gebarend dat de bus moest stoppen, ik kijk naar mijn buren die hun neus stijf dichtknijpen en naar de jongen zijn billen wijzen. Wat bleek? Het jongentje had in zijn broek gepoept, gevolg: na een stop van 20 minuten was het jongentje eindelijk weer schoon en rook het weer fris in de bus. Wat wel lullig was, was dat het jongetje met een tafelkleed omgeknoopt terug de bus inkwam, zodat werkelijk iedereen wist wat er was gebeurt. Maar dat mocht ons plezier absoluut niet drukken! Aangekomen in Chipata hebben we een taxi gepakt naar de grens, met 5 backpacks, 5 personen was dit een krap ritje. We moesten uiteindelijk lopend Malawi in waar we weer in een taxi zijn gesprongen en toen in een minibusje naar Lilongwe zijn gereden. Uiteindelijk was het donker voordat we er waren, maar de buschauffeur was zo aardig om ons door te rijden richting het backpackers lodge, ze zeiden dat ze goede verhalen hadden gehoord over deze lodge, maar niets was minder waar.

Aangekomen kregen we de dorm toegewezen die naast het zitgedeelte lag, wij maakten ons niet zoveel zorgen hierover omdat het toch een maandag avond was. Er liepen hele grote honden rond op backpackers die uiteindelijk in Floris een goede vriend zagen, en dus de hele avond op de banken bij ons hebben gelegen terwijl wij rustig onze bestelde pizza’s hadden opgegeten. Want de keuken sloot hier om 18.30. Laura en ik hebben zich ontpopt als ware pooltalenten dankzij de sissy rule! Wat eindigde in de poolballen zo neerleggen dat je ze makkelijk kon scoren. Ook hebben we daar meer wildlife gezien, en dan heb ik het over de mensen daar . Ik denk dat de mensen zich meer als beesten hebben gedragen dan de vleermuizen die continu het zitgedeelte invlogen om in je haar te gaan zitten. Rond 00.00 besloten uiteindelijk ook Laura en ik om te gaan slapen, maar dit was echt onmogelijk. Er vond namelijk in het zitgedeelte een groot feest plaats, waar er gratis drank werd weggeven, mensen op de bar stonden en de beachboys druk bezig waren met meiden dronken te voeren voor een leuk nachtje. Natuurlijk ben ik niet tegen een feestje, maar deze nacht was Corry erg ziek geworden en had ze echt de rust nodig om te slapen. Ik ben op den duur rond 02.00 naar binnen gelopen om te vragen of het aub wat zachter kon, maar wat ik toen zag was onbeschrijfelijk goor. Er waren 2 mensen volop seks aan het hebben tegen de bar aan, terwijl er mensen omheen stonden te joelen dat ze door moesten gaan. Inclusief de manager! Toen ik aan hem vroeg of het aub zachter kon en of dit normaal was vertelde hij me en ik citeer: Fuck off and go back to bed. Dat was de druppel. Laura, Floris en ik zijn toen maar uit bed gegaan om te kijken of we naar wat te drinken weer in slaap konden vallen. Uiteindelijk om 05.00 was het stil en kon ik slapen om vervolgens om 07.00 weer wakker te worden gemaakt. Dat was echt de druppel, ik heb me backpack ingepakt en ben maar wat gaan winkelen in Lilongwe en rond 12.00 richting Mark en Loes in Nkhoma gegaan met de rest van de groep.

Dag 2:
Zoals al gezegd, spullen gepakt en doorgereis naar Nhkoma, de backpacks werden achterin de bus gestopt met een touw bevestigd, omdat het anders niet pasten. De reis door de bergen was echt fantastisch! Hebben echt een fantastisch uitzicht gehad! Tijdens deze rit kwamen we nog veel geiten, ezels en koeien die wagens trokken tegen. Wat mij hier wel opviel in Malawi is dat er veel meer kinderen zijn zonder kleren. Zelfs in de bus zijn er baby’s die geen kleren dragen. Eenmaal aangekomen werden we opgehaald door Mark die ons samen met zijn vriendin Loes naar ons verblijf hadden gebracht! Wauw wat een huis! Het was echt zo mooi! Naar dat we gesetteld waren heeft Loes ons rondgeleid in het ziekenhuis en zijn we daarna wat boodschappen gaan doen in het dorpje. We hebben hier ook de plaatselijke bioscoop gezien, volgens mij wordt hier alleen maar Rambo gedraait en verder niets. Hierna zijn we door de bergen gewandeld naar een huis met het mooiste uitzicht ooit!! Wauw wat een uitzicht! De bewoners van het huis hadden hier ook een huisdier, een varken genaamd Pieter! Echt super grappig. Die avond hebben Laura en ik gekookt voor Marc en Loes en hebben we ontdekt dat we ook meer dingen konden met onze shitenga’s dan alleen maar dragen, we hebben ons als nonnen en superhelden verkleed! Foto’s zullen snel te bewonderen zijn.

Dag 3:
Die ochtend ben ik met Corry naar de kliniek geweest om een bloedonderzoek te doen en een malaria test, omdat Corry nog steeds ziek was. We hebben hier gezien hoe ze nu malaria testen doen en hoe een bloedonderzoek gaat, best wel interessant. Die middag zijn we samen met een man naar een dorpje hier in de buurt gegaan, om daar les te geven aan wezen. Het was echt een super lief dorpje en de kinderen renden met ons mee naar het leslokaaltje, hier begonnen ze te zingen waarop ik echt een prop in me keel kreeg en bijna moest huilen. Het was zo indrukwekkend. Vanuit hier zijn we naar het sportveldje gelopen waar we les gingen geven. Ik had hier geen verwachtingen over, maar daar aangekomen was het 1 van de mooiste velden de ik ooit had gezien! Aan de voet van een berg tussen de graanvelden lag een mooi voetbalveld! Hier hebben we ongeveer ander halfuur les gegeven en gevoetbald! We hebben veel SIA liedjes gezongen en SIA spelletjes gespeeld, het was echt top! Toen we terug liepen, kwamen we lang een riviertje waar de kinderen insprongen en begonnen te zwemmen, ik rende het water in om de kids nat te spetteren, maar ze waren bang dat ze het niet terug mochten doen. Daar had Floris snel wat op gevonden, hij rende het water in en begon mij nat te spetteren wat voor de kinderen het moment was om dit ook te doen! Daarna heerlijk in bad gelegen, totdat ik mensen buiten hoorde roepen dat ze op ons aan het wachten waren bij het voetbalveld, daar aangekomen was de voetbalwedstrijd al aan de gang en heb ik me verkleed als een jongen zodat ik ook mee kon doen. (je moet hier namelijk rokken dragen als vrouw en sja voetballen met een rok is echt niet te doen! Die avond heeft Loes pizza’s gemaakt, die echt heerlijk waren! Tijdens het smikkelen en smullen was er een gekko die probeerde een mot te vangen. Mark ontpopte zich als een ware verslaggever en deed live verslag van dit voorval! Even later hoorden we geluiden in de boom naast het huis, waar 2 kleine aapjes verstopt zaten. We zagen ze in een flits en daarna niet meer, waarop we begonnen te denken wie is hier nu aapjes aan het kijken?

Dag 4:
Dankzij Piet (een man die we de dag ervoor hadden ontmoet, een fantastisch aardige man uit Zuid Afrika, zou later deze vakantie echt een goede vriend van ons worden) hebben we een reservering kunnen krijgen bij Fat monkey’s in Cape Mclear, de mooiste plek van Malawi. Ik heb de heenreis door de bergen in de achterbak van de pick up gezeten en ben hier flink heen en weer gegooid, maar dat was juist super grappig! Aangekomen in Cape Mclear, was het al donker en zagen we allemaal lichtjes op zee, dit waren de vissersmannen die rond 1800 uitvaren en terugkomen wanneer de maan de lake gaat verlichten rond 2100.

Dag 5:
Zodra ik wakker werd ben ik in me pyama naar het Lake gerent om dit in klaarlichte dag te zien! Het was echt zo mooi! We besloten om hier een actief dagje van te maken, Corry, Floris, Laura en ik hebben kajaks gehuurd en naar het eilandje gekajakd. Hier met de snorkelset heerlijk wezen snorkelen, allemaal gekleurde visjes gezien! Die onze witte tenen als vissenvoer zagen. Diezelfde avond eerst heerlijk sun-set bekeken en toen lekker onder de sterrenhemel gaan liggen en veel vallende sterren gezien. Echt een mooie afsluiting voor een leuke dag!

Dag 6:
Jeeej vandaag krijgen we de auto mee van piet!! Mark en Loes hebben besloten om paasweekend met ons te vieren in Cape Mclear, die zouden eind van de middag aankomen bij de benzinepomp. (vanuit de benzinepomp is het nog 14km over een dirt road, normaal zouden ze dit moeten liften maar piet was zo lief om ons de auto mee te geven) Onze fantastische chauffeur Laura heeft ons veilig en wel heen en weer gereden naar Monkey Bay. Hier zijn we bij de lodge Mufasa gaan kijken! Wat er zo leuk is aan deze lodge, is dat er geen elektriciteit is, op ongeveer 500 meter van het strand ligt een strand waar een hippo in ligt, er was diezelfde dag een krokodil in het zwemmers gedeelte gevangen, er zitten waterslangen in het zwemmersgedeelte en je kunt een rots opklimmen om een fantastisch uitzicht te hebben! Er is dus genoeg te beleven. Eenmaal op de rots geklommen, rent er ineens een huge hagedis tussen de rotsen ervandoor! Zo;n grote had ik hier nog niet gezien! Na een poos te hebben gewacht op onze lunch kwamen Mark en Loes aan, die we daarna in de achterbak hadden gezet! Dankzij Laura haar goede rij skills zijn ze (integenstelling tot mij 2 dagen ervoor) slechts 2 x door de achterbak geslingerd. Die avond zijn we lekker uit eten geweest bij Gekko’s Lodge en heb ik een Afrikaans spel leren spelen! Na heerlijke ranzige verhalen, waar ik niet teveel over kwijt kan/mag/wil zijn we dan heerlijk in slaap gevallen!

Dag 7:
Pff wat een buren zeg, we hebben een groep arabieren naast ons in de dorm die ons elke ochtend aankijken alsof ze wat van ons willen. Met hun lange baarden en gewaden wordt ik niet bepaald vrolijk van de manier dat ze naar me kijken, gelukkig zijn ze hun spullen alweer aan het inpakken om weg te gaan! Vandaag zou verder een fantastische worden! We hadden een boottocht geregeld om het eiland waar veel fish eagles zitten, die we vervolgens ook zijn gaan voeren! Best indrukwekkend om te zien hoe ze die vissen vangen vanuit het water met hun grote klauwen! Ook hebben we weer gesnorkeld, maar op deze plek zaten echt gigantisch veel vissen!! Werd op den duur aangevallen door een school vissen, die mijn blanke huid als brood zagen! We hebben ook geleerd hoe we vissen met blote handen kunnen vangen, de lokale bevolking kan het als de besten hierzo. Op het eiland hebben we ook nog een hagedis gevangen, die we piet hebben genoemd, naar onze Zuid Afrikaanse vriend! Die avond hebben we heerlijk vis gegeten die de nacht ervoor was gevangen in de Lake. Piet heeft deze heerlijk voor ons bereid en werd uiteindelijk ook een afscheidsdiner, want de volgende dag zouden piet, mark en loes terug moeten naar Nhkoma, omdat ze weer moesten werken.

Dag 8:
Ik werd met een brok in me keel wakker, ik hou niet van afscheid nemen van mensen. Maar soms moet het echt, rond 10.00 zijn Mark, Loes en Piet vertrokken naar Nhkoma. Na een klein traantje hebben wegepinkt begonnen wij ons te realiseren hoe blij we moesten zijn dat we zo;n goedaardig persoon als piet hebben leren kennen! Hij heeft onze vakantie echt helemaal perfect gemaakt. De rest van de dag hebben we heerlijk liggen relaxen aan het water en heb ik nog de plaatselijke verkooplui (beachboy’s) een knooptechniek voor armbandjes uitgelegd, waar ik tot mijn verbazing de volgende dag ze zag liggen tussen hun verkoop materialen. Tof dat ze het gebruiken! Die avond hebben we ons knutselclubje gehad, ik was bezig met een herinneringsboek te maken over onze vakantie, Laura was Malawi in griezelletters aan het maken, Daniëlle was zich aan het voorbereiden voor haar wiskunde proefwerk, Floris wachtte op zijn knakworstjes en was een tekening voor Mama Melanie aan het maken, Tante Corry heeft het hele gebeuren vast gelegd op camera! Een filmpje die wel weergeeft hoeveel lol we hebben gehad deze vakantie. Vervolgens voor het slapen gaan had Floris nog even zijn mobieltje gechecked, maar wat bleek! Er had een gekko op zitten poepen! Het stikt hier van de gekko’s in onze kamer en eromheen!

Dag 9:
Tijd om de spullen in te pakken en terug te reizen naar Chipata. Om 05.30 stond onze pick up klaar om ons naar de bus te brengen. Uiteindelijk na 1 uur te hebben rond gereden in het dorpje, was de pick up vol: Lees: 16 mensen, 25 frisdrankkratjes, onze backpacks, emmers vol met vis. En dan verwachten ze alsnog dat je blijft lachen, waren allang blij dat we nog even konden lachen door de nederlandse nummers die floris en ik hadden bedacht. “en we gaan nog niet naar huis, nog lange niet nog lange niet, en we gaan nog niet naar huis, want deze pick up is niet pluis.” Uiteindelijk die avond rond 1800 aangekomen in Chipata, waar we de bus hebben geboekt voor de volgende morgen 05.00. dat betekend dat ons wekkertje gaat om 03.30!! Normaal ben ik nog aan het stappen op dat tijdstip:P

Dag 10:
Pfff 03.30 wat een rot tijd om op te staan, onze taxi was er precies om 04.05 en heeft ons keurig afgeleverd bij de bus! Deze bus ging rechtstreeks naar Lusaka, waardoor het maar 6 uur duurden voordat we thuis waren! Eenmaal thuisgekomen heb ik me was even lekker gedaan, geslapen en klaargemaakt voor Koninginnedag!!! We hadden namelijk Koninginnedag op de Nederlandse Ambassade, althans dat dachten we! Het bleek bij de Nederlandse Ambassade residence te zijn. Na een uur rondscheuren in een taxi had onze taxi chauffeur het eindelijk gevonden! Daar aangekomen bleek het een enorm feest te zijn in de tuin met gratis drinken en hapjes. LEES: BITTERBALLEN, FRIKANDELLEN, KAAS, SATESTOKJES, SAZIJNENBROODJE! Echt wauwww!! Het was echt een heerlijk feest waar ook veel snobs bij aanwezig waren en Ron wemel! Jawel er was een jongen die sprekend op Ron Wemel leek. Die aan laura vroeg, he jij heet toch Laura? Euhm ja,,, so what? Nee dan ga ik ff een nummer voor je aanvragen, ooo heerlijk origineel dacht ik gelijk. Hij kijkt me aan, zeg wat had je? Heb je hier je mening over, lees het van je gezicht. Waarop ik triomfantelijk antwoorde: “nou ron wemel, ik wist niet dat er ook nog corps balletjes bestonden hier in Zambia” Haha en weg was ie! Het was echt een fantastisch feest!! (kweet nu waar onze belastingcenten heen gaan)

Maar al met al, heb ik echt een fantastische vakantie gehad! En met het besef dat ik hier nog maar 5 weken ben, krijg ik het al moeilijk! Ik wil nog geen afscheid nemen!

Liefs, Melanie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Melanie

Welkom op mijn waarbenjij.nu Ik vertrek in januari naar Zambia (Lusaka) voor 6 maanden. Hier ga ik mijn 3e jaars sportmanagementstage lopen! Ik ga samen met een vriendin daar lessen verzorgen in meekijken bij Sport in Action een organisatie die daar werkzaam is. Have fun met het lezen van mijn avonturen!:D

Actief sinds 01 Nov. 2010
Verslag gelezen: 264
Totaal aantal bezoekers 15592

Voorgaande reizen:

13 Januari 2011 - 20 Juni 2011

Mijn eerste reis

Landen bezocht: