Beter laat dan nooit!! - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Melanie Oldenburger - WaarBenJij.nu Beter laat dan nooit!! - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Melanie Oldenburger - WaarBenJij.nu

Beter laat dan nooit!!

Door: melanieoldenburger

Blijf op de hoogte en volg Melanie

29 April 2011 | Zambia, Lusaka

OKe dez blog had 2 weken geleden erop gemoeten!

Woehoe!!!
Nog een weekendje en dan vakantieee!!! Ik heb zo ongelooflijk veel zin in Malawi! Ik heb nu al zulke mooie verhalen gehoord over malawi, dat ik niet kan wachten! We vertrekken maandag middag om 1400 naar Chipata, vanaf daar gaan we de grens over naar Lilongwe en vanaf daar naar Nhkome! Daar even wat bekenden opzoeken, om vervolgens naar Salima bay toe te gaan! Dus lieve mensen, 1.5 week lang geen nieuwe weblog, jipppyyy rust!

We hebben nu ook ons nieuwe visum aangevraagd, ik en Corry hebben hem al gekregen, de anderen van de groep gaan dit nog deze week doen! Met dit visum kunnen we het land in en uit wanneer we willen!! Houdt in dat we de victoria falls op het einde ook nog vanaf de Zimbabwe kant kunnen bekijken! Over het einde gesproken, tis niet eens meer 2 maandjes voordat we op doorreis gaan! Tijd gaat echt heel snel hier, begin nu wel te denken dat ik het hier gigantisch ga missen!! Maarja daar hebben we het nog niet over!! We hebben nog 8 weken! We hebben besloten om na de laatste reis wanneer we aankomen in Johannesburg door te reizen naar Durban! Houdt in dat ik toch nog kan gaan kitesurfen hier in Afrika!! (Dream do come true!)

Maar genoeg over al het reizen, back to business. Voor school hadden we een groot handbak toernooi georganiseerd. Zoals jullie bij de vorige weblog konden lezen was het eerste toernooi niet geslaagd, nou dit Toernooi was zeker geslaagd! We hadden maar liefst 14 teams bestaande uit 10 – 15 kinderen. We hadden ongeveer 200 kids die kwamen voor het handballen! Het was echt een super dag! Wat de dag ook super mooi maakte is dat er een groot basketbal toernooi op OYDC is (een 6 landen toernooi voor onder de 16) Het rare hiervan is, dat je kunt zien dat sommige “kinderen” niet 16 zijn, maar veel ouder. Maar dat schijnt hier normaal te zijn om je geboortebewijs te vervalsen!! Iig duurt het toernooi een week, dus heb ik al verscheidende mooie wedstrijden gezien. De sfeer die bij zo’n wedstrijd is, is fantastisch! Kinderen die dansen op de tribunes, het gegil, het is echt fantastisch om mee te maken en dit is ook weer een moment die ik niet zal vergeten!
Afgelopen zondag ging ik ook nog ff heen om de wedstrijden te kijken, maar het begon allemaal later dan gepland, daarom ging ik buiten basketballen met een groepje jongens. Uiteindelijk kwam ik erachter dat het van het nationale team onder de 16 was! Ze hebben me gratis kaartjes gegeven voor hun wedstrijden en een uitnodiging om binnenkort eens een training bij te wonen, om mijn basketbal skills te verbeteren.

Door omstandigheden is Daniëlle nu verandert van haar gastgezin naar een backpackers hotel, nadat er 2x geld was verdwenen van haar kamer. Afgelopen maandag is ze hierheen verhuist en ben ik de 1e nacht daar samen met haar gebleven om even ertussen uit te zijn! Heerlijk bij het zwembad gelegen en lekker met de mensen daar gekletst. Vroeg het bedje in gekropen want het was een lange dag! Schiet vervolgens om 0200 het licht aan, kwam de kok binnen. Maarja die moest nog even douchen en dit en dat doen. Uiteindelijk presteerde hij om tussen 0200 en 0300 het licht zo’n 4x aan en uit te doen. Waarop ik boos hoeste zegt hij, oow sorry dat ik je wakker maakte. Dus ik weer lekker sarcastisch, ach wat maakt het uit tis maar 03.00 in de nacht en moet morgen werken, laat gerust het licht aan. Hierna presteerde hij het ook nog eens om de hele nacht te snurken! Had dus beter thuis kunnen slapen dan had ik denk ik meer gerelaxed. Maarja hakana matata! Alles komt wel goed, dit is ook weer een ervaring erbij!

De dinsdag hebben we ons broertje en zusje meegenomen om ijs te eten, bij de plaatselijke creamy inn. Het was echt super leuk, nadat de kinderen hadden bedacht hoe ze ons en zichzelf onder het ijs konden krijgen, presteerde corry om de helft van haar chocolade dipsaus over zichzelf heen te mikken. Daarna deed kaweme mijn zonnebril op en begon een rapper na te doen! M.a.w. ik heb me ziek gelachen daar!

Het is hier tegenwoordig ook normaal om mazungu;s de sleutels van de bus te geven. Laatst toen we op Culimatower stonden te wachten op een busje, komt er een buschauffeur aan en gaf ons zijn bussleutels met de mededeling! Rij jij ons naar Kabulonga, ik heel dapper sleutels in het contact, motor aangezet, maar uiteindelijk toch terug gekrabbeld omdat ik denk ik nie verzekerd ben voor autoschade in dit land. Diezelfde avond heerlijk pizza’s gegeten bij Lulu thuis want het was pizza night!! Elke dinsdag 2 pizza’s halen en 1 betalen! Heerlijke deal dus!

Laatst verbaasde ik mijzelf erover dat ik dingen hier echt normaal begin te vinden, wat in NL echt niet normaal is. Bellen achter het stuur, door rood rijden, een koelkast die uit een auto hangt, gevechten op straat tussen conducteurs, afdingen voor de busprijzen, mensen die als baan nietsdoen hebben en de mensen die op vrijdag een andere baan hebben: zichzelf dronken zuipen. Ik schrik niet eens meer op als ik weer eens een dronken conducteur in de bus heb. Best wel raar, stiekem denk ik dat ik deze dingen wel ga missen wanneer ik terug ben in NL!

Afgelopen maandagavond was ik weer te bewonderen op de nationale televisie! Ik lag heerlijk op mijn kamer filmpje te kijken toen ik ineens de kinderen hoorde schreeuwen, auntie corry and auntie melanie are on television! Ik heb nu zelfs gehad dat iemand in de bus zei he werk jij niet op olympic als handbal coach? Ik zag je op tv! Veel mensen beginnen je hier te herkennen van op straat en weten precies waar je heen moet, is vaak heel handig omdat ze altijd een busje voor je hebben klaarstaan! En het geeft je ook een gevoel van veiligheid dat de mensen je kennen en je tevens ook beschermen tegen de vervelende mensen! Zo hebben we een vaste conducteur die ons altijd voorin wil hebben zitten en dat we dan heerlijk reggae muziek luisteren en kletsen!

Dat was het dan weer voor deze week!

Liefs, Melanie!

ps, waarschuw voor de volgende blog!! Wordt te lang!

  • 29 April 2011 - 10:26

    Jord:

    Ik vond deze al aardig lang, maar super vet, to much information, surfen- handbal- basketbal - televisie - waterval - buschauffeur , allemaal vet!

  • 29 April 2011 - 14:21

    Ank:

    Klinkt allemaal gezellig, maar als je bezopen mensen gaat missen stel ik voor dat ik die rol overneem :p en wat betreft verzekering autoschade, je bent zonder rijbewijs sowieso niet verzekerd als je een auto in de prak rijdt, dat heeft niks met het land waar je verblijft te maken ;-) Maargoed, nog 2 maandjes en dan kunnen we weer samen party machen in Casa Kindervreugd! Of in Openluchtcafé Kindervreugd, bij mooi weer ook altijd een succesverhaaltje :D Heb er zin in!
    xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Melanie

Welkom op mijn waarbenjij.nu Ik vertrek in januari naar Zambia (Lusaka) voor 6 maanden. Hier ga ik mijn 3e jaars sportmanagementstage lopen! Ik ga samen met een vriendin daar lessen verzorgen in meekijken bij Sport in Action een organisatie die daar werkzaam is. Have fun met het lezen van mijn avonturen!:D

Actief sinds 01 Nov. 2010
Verslag gelezen: 2222
Totaal aantal bezoekers 15593

Voorgaande reizen:

13 Januari 2011 - 20 Juni 2011

Mijn eerste reis

Landen bezocht: