Traditioneel feest en een kip in de keuken,,, - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Melanie Oldenburger - WaarBenJij.nu Traditioneel feest en een kip in de keuken,,, - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Melanie Oldenburger - WaarBenJij.nu

Traditioneel feest en een kip in de keuken,,,

Door: melanieoldenburger

Blijf op de hoogte en volg Melanie

01 Juni 2011 | Zambia, Lusaka

Woensdag 25-5-11

Daar loop je dan je keuken binnen, na een lange dag vol gedans en gezing. Hoor je ineens gekakel, ligt daar een levende kip in de keuken. Ik natuurlijk heel lief vragen, wat gaat er met deze kip gebeuren? Waarop mijn gastmoeder zegt, die ga ik doodmaken! Maar gerust, niet vandaag hoor. Dat doe k morgen. Nou ik zorg ervoor dat ik echt pleitos ben, wanneer de kip geslacht gaat worden, ik heb het 1x gezien gelieve niet nog een keer!

Wat een dag zeg, eindelijk na 5 dagen niets gehoord te hebben van mijn gastmoeder is ze thuis gekomen. Ze is afgelopen vrijdag vertrokken en is woensdag weer thuis gekomen. Best wel annoying, aangezien we 5 dagen lang ongerust waren en er geen eten in huis was. Maar vandaag was echt een topdag! Zijn uitgenodigd voor een traditioneel feest, door het oude gastgezin van Corry. Als hier een vrouw gaat trouwen, gaat haar familie voor de familie van de bruidegom koken. Het traditionele verhaal erachter is, dat de vrouwen dan uit de familie aan de bruid laten zien hoe ze later moet koken voor haar man. Heel veel gezing, muziek, gedans komt hierbij aan te pas. Ik heb zelf ook nog even heerlijk staan dansen met de familie. Toch raar om daar als muzungu ertussen te zitten. Ik heb iig samen met Corry wel ons steentje bijgedragen aan het koken, we hebben ongeveer 20 kilo aan aardappelen zitten schillen, ze vervolgens in kleine stukjes mogen snijden, wortels geschraapt en gesneden en nog pitten fijngemalen met de hand. Wanneer de traditionele nshima wordt klaargemaakt, gaat de moeder van de bruid samen met de bruid dit doen, onder begeleiding van muziek en gedans. Ik heb zelf ook nog even geroerd in de grote nshima pot, jemig wat een kracht moet je daarvoor gebruiken!! Na het koken volgt er een groot gebed en het aanbieden van geld. Het geld wordt gebruikt om het eten te vervoeren (en ons natuurlijk ook) Daar aangekomen bij het huis van de bruidegom, krijg ik een grote schaal in me handen gedrukt, hier zet maar op je hoofd. We maakten helemaal deel uit van de traditie. Met de schaal op me hoofd moesten we wachten op de andere familie die ons komt ophalen, en geld op straat neer legt, zodat wij die kant op komen lopen. Ze moeten ons officieel uitnodigen om binnen te komen. Na 3x geld te hebben ingelegd, heerlijk te hebben gedans (met schaal op mijn hoofd) mogen we het huis binnen. Maar je moet wel achterste voren het huis binnen lopen. Gaat nogal lastig met een schaal op je hoofd en een slecht richtings gevoel. Gelukkig lukt me dit. Binnen wordt er weer gezongen en gedanst en wordt er met geld gegooid. (dit doen ze voor de mensen die goed dansen, die krijgen dan geld toegeworpen.) Na een poosje zegt de vrouw des huizes dat we onze schalen mogen neerleggen. Ik dacht dat het toen afgelopen was, maar toen begon de echte traditie. Er wordt gezongen, gedanst, het eten wordt aan de familie van de bruidegom gegeven onder nouwlettend oog van de moeder van de bruidegom. De bruidegom krijgt veel uitleg over wat alles is en wat er precies gaat gebeuren. Dit was echt heel interessant om te zien. Vervolgens verdwijnen de moeder van de bruid, de zus van de bruid, de bruidegom, de moeder van de bruidegom en de vader van de bruidegom onder een shitenga, waar ze iets geheimzinnigs van de bruid te zien krijgen. Niemand weet wat dit is, 1 van de grootste dingen van de traditie. Daarna worden de handen van de man gewassen door de moeder van de bruid die vervolgens hun een traditioneel drankje aanbied. Ik heb het geproefd, als er geen stukjes nshima inzaten had ik het best kunnen opdrinken! Na dit ritueel verdwijnt de moeder van de bruid onder de shitenge, waar de bruidegom haar eronder vandaan trekt. Hierna staan ze te knuffelen. Ze is nu officieel lid van de familie. Hierna volgt er nog veel djembe muziek en gedans. Ik ben heel erg blij dat ik hierbij heb mogen zijn! Ik had het niet willen missen. Eenmaal terug in de auto wordt de muziekknop voluit gezet en zingen we luidkeels mee met onze favoriete afrikaanse lied! Thuisgekomen bij het huis van de bruid staat de nshima op ons te wachten! Wat een heerlijk dagje!

Liefs, Melanie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Melanie

Welkom op mijn waarbenjij.nu Ik vertrek in januari naar Zambia (Lusaka) voor 6 maanden. Hier ga ik mijn 3e jaars sportmanagementstage lopen! Ik ga samen met een vriendin daar lessen verzorgen in meekijken bij Sport in Action een organisatie die daar werkzaam is. Have fun met het lezen van mijn avonturen!:D

Actief sinds 01 Nov. 2010
Verslag gelezen: 270
Totaal aantal bezoekers 15594

Voorgaande reizen:

13 Januari 2011 - 20 Juni 2011

Mijn eerste reis

Landen bezocht: