MUZUNGUUU!!!!! - Reisverslag uit Groningen, Nederland van Melanie Oldenburger - WaarBenJij.nu MUZUNGUUU!!!!! - Reisverslag uit Groningen, Nederland van Melanie Oldenburger - WaarBenJij.nu

MUZUNGUUU!!!!!

Door: melanieoldenburger

Blijf op de hoogte en volg Melanie

22 Januari 2011 | Nederland, Groningen

MZUNGUU!! MZUNGUU!!!!

Jeej en dat is alweer bericht nummer 2! Heb in deze korte dagen toch weer genoeg meegemaakt! Woensdag voor het eerst in het volgestampte busje naar sport in action, het blijft toch een spel om zo weinig mogelijk te betalen voor de busreis. Maar daar hebben we wat op gevonden! Mijn Zambiaanse moeder heeft ons belangrijke Afrikaanse woorden geleerd, zodat we kunnen instappen en gelijk onze prijs afspreken, natuurlijk gaan ze er soms nog tegenin, maar dan pak je gewoon een ander busje (ze komen elke 2 minuten wel langs) het blijft toch continu een ervaring om in zo’n busje te zitten. Ze roepen je al van veraf mzunguuu mzunguu!! Of ze praten over je of met je:P als ze over je praten dan hoor je zowiezo het woord mzungu vallen, daarom roep je atti en hup klaar is kees.

We zijn diezelfde dag naar de ambassade geweest om ons in te schrijven. Het was wel grappig want officieel ben je dan weer in Nederland. We zijn ook gelijk uitgenodigd voor koninginnedag, dat wordt daar groots gevierd op de ambassade met andere Nederlandse studenten uit Lusaka. Bitterballen, kaas en haring worden dan overgevlogen, echt supertof! Natuurlijk moest ik weer de kluns uithalen door de glazen water om te laten vallen. Water + de rode aarde hier staat gelijk aan een klere bende:P mja kan gebeuren, iedereen die mij goed kent weet dat ik een kluns ben!

De hele dag werden er al grappen gemaakt over red indians, doordat het heel veel regent op dit moment is de grond behoorlijk blubberig, vaak krijgen we de rode modder over ons heen waardoor we volgens mensen op red indians lijken! We zijn woensdag ook naar Aïcha school geweest, dit ligt in de buitenste kringen van de stad en is tevens een projectschool van sport in action(sia). We hebben kennis gemaakt met de kinderen daar, wat zijn zij gedisciplineerd, kunnen wij in Nederland zeker wat van leren! We hebben vervolgens nog in de buurt rondgelopen met een medewerker van SIA, ze laten ons niet alleen namelijk. Wat je dan allemaal ziet laat zeker een indruk achter, het is meer achtergesteld dan de wijk waar ik les ga geven en waar ik woon, dus dat is raar om te zien. Ik hoor vaak mensen zeggen dat ze zoveel medelijden hebben met de mensen daar, maar ze zijn oprecht gelukkig. ze hebben 24/7 een smile op hun gezicht en maken er het beste van!

Mja heb me eerste verbranding alweer te pakken, je kunt precies zien wat voor shirt ik aanhad:P mijn zambiaanse moeder heeft vandaag allemaal vlechten in me haar gemaakt, dit is echt mega handig, want dan hoef ik niet elke dag de stof eruit te wassen! Mijn jongste zusje hier begint steeds meer naar me toe te trekken, als ik thuis kom dan rent ze het huis uit om me te omhelzen echt supertof! We hebben afgelopen woensdag nog een bal gekocht en hebben wat kids in de buurt opgetrommeld om te gaan spelen, dit was een groot succes en blijven we ook volhouden!

Ben donderdag naar mijn school geweest! Wauw wat een school en wat een kinderen, gaat echt zwaar worden om aan 60 kids les te geven maar we gaan het proberen! We zijn die middag naar de oude school van Tom en Mandy geweest waar we in een lokaal mochten komen kijken. Alle kinderen begonnen te schreeuwen en te klappen en wouden ons allemaal een handje geven! Doordat we die dag al vanaf 0930 tot 1500 hadden gelopen was dit DE energyboost die we nodig hadden! Deze zelfde avond hebben we voor ons gastgezin hutspot gemaakt! We hadden hierbij ook de buurvrouw uitgenodigd. Zij vond het niet zo lekker, maar de rest van de familie vond het heel lekker! Was leuk om te zien, dat ze ons voedsel ook lekker vinden en het was natuurlijk een fijne afwisseling van de nshima.
De vrijdag was de mooiste dag tot nu toe! We zijn naar het olympic youth development centre geweest. De OYDC! Hier kunnen kinderen en volwassenenteams terecht voor trainingen. De faciliteiten zijn hier fantastisch en ik ben heel blij dat ik hier kom lesgeven! Er wachtte mij tevens een grote verrassing, bij aankomst kregen we een rondleiding en op den duur kwamen we op mijn plekkie aan, het handbalveld! Hier was het nationale handbalteam aan het handballen, het niveau is wel wat lager dan bij ons, maar ik mocht meespelen omdat ik zelf ook altijd heb gehandbald. Heb 2 van hun spelers uitgedold en vervolgens gescoord! Ze waren iig van deze mzungu zwaar onder de indruk. Iig zo onder de indruk dat ze me hebben gevraagd of ik wil gaan assisteren tijdens hun trainingen. MAW; Ik ga handbaltraining geven aan het nationaal handbal elftal van Zambia! ze hebben namelijk in april nationale wedstrijden in Zuid Afrika en ik ga hun meer tactiek en techniek aanleren. Grofweg fantastisch! Ze waren allemaal heel blij dat ik ja heb gezegd! Dus nu ga ik 3x per week training geven buiten het lesgeven op de burma school! Het wordt dus een drukke tijd.

De middag zijn we naar Cybolia school gweest, toen we door de buurt daar liepen kwamen alle kinderen op ons afgerend om handjes te geven of een boks te geven, maar ook om ons te knuffelen of welkom te heten. Het geeft je echt een fantastisch gevoel dat je zoveel voor die kids betekend. Op de school zelf hebben we even rondgekeken en een idee gezien voor onze sportmanagement opdracht. We gaan een volleybalteam oprichten, een volleybalveld bouwen en een toernooi starten op het OYDC. Aangezien we allemaal op 5 scholen lesgeven kunnen we genoeg teams bij elkaar krijgen voor een grootschalig toernooi, voetbal / handbal / volleybal!

Vandaag was ons kleinste zusje jarig!! Ze vieren het hier op een andere manier dan bij ons, ze kopen een taartje en een kaart en dat is het. Geen cadeau´s want daar is geen geld voor! Vervolgens pakken ze slagroom en smeren het op het gezicht van de jarige en vervolgens begint alle visite te klappen en te zingen what are you?! En dan zingt en danst het meisje; i’m a monkey,, echt super leuk om te zien!

Vanavond gaan we gezellig wat drinken met de mensen van sport in action! We gaan naar vegas, 1 of andere uitgaanscentrum. Ik zal zien waar we belanden. Het zal iig super gezellig worden.

Zoals jullie lezen heb ik veel indrukken gehad deze week, ik hoop de volgende weblogs wat korter te kunnen houden. Er valt zoveel te vertellen, zoveel dingen te verwerken en zoveel te ontdekken! Ik vind het hier nu al fantastisch, maar het gaat alleen nog maar mooier worden!!!

Liefs,


Ps, al mijn foto;s komen op facebook te staan, omdat het uploaden hier bijna niet gaat!
Huwelijksaanzoeken: 3

  • 22 Januari 2011 - 12:39

    Martijn:

    Leuk om te lezen! Laat de mensen genieten van je komst !

  • 22 Januari 2011 - 17:53

    Chrissie:

    Wat een super leuk verslag! Echt tof van de handbaltrainingen zeg!

    Ik ga vlug je foto's bekijken en het verslag van Corry lezen!

    Liefs Chrissie

  • 23 Januari 2011 - 11:53

    Johnny:

    3 huwelijksaanzoeken !!!!!!!!!! tzal toch nie waar weze.....................
    daar gaat me investering................

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Melanie

Welkom op mijn waarbenjij.nu Ik vertrek in januari naar Zambia (Lusaka) voor 6 maanden. Hier ga ik mijn 3e jaars sportmanagementstage lopen! Ik ga samen met een vriendin daar lessen verzorgen in meekijken bij Sport in Action een organisatie die daar werkzaam is. Have fun met het lezen van mijn avonturen!:D

Actief sinds 01 Nov. 2010
Verslag gelezen: 177
Totaal aantal bezoekers 15597

Voorgaande reizen:

13 Januari 2011 - 20 Juni 2011

Mijn eerste reis

Landen bezocht: