Hakuna Matata - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Melanie Oldenburger - WaarBenJij.nu Hakuna Matata - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Melanie Oldenburger - WaarBenJij.nu

Hakuna Matata

Door: melanieoldenburger

Blijf op de hoogte en volg Melanie

18 Februari 2011 | Zambia, Lusaka



(speciaal voor jou opa!)

Veel bezig geweest op Burma school met les geven. De kids beginnen je te herkennen en zodra je het schoolterrein oprent is het niet meer muzunguuuuuu maar coach, coach. Het lesgeven gaat best goed, maar ik merk dat 5 ochtenden lesgeven in de week me teveel wordt naast mijn community werk. Daarom heb ik ervoor gekozen om ma t/m don nog les te geven in de ochtend en de vrijdag ochtend vrij te houden.

Op OYDC een kleine tegenslag gehad. Er is veel gedoe geweest omstreeks het vertrekken naar Zuid Afrika voor de Afrika Cup! Toen ik dinsdag op OYDC kwam, werd er mij verteld door het team dat ze niet gingen, terwijl ik een uur daarvoor hun coach had gesproken en die doodleuk nog zei dat ze zingen (maw dikke vette leugen!) Dus heb ik met de Chairman van OYDC gepraat, over deze meneer. Vanaf nu heb ik zijn werkzaamheden gedeeltelijk overgenomen. Ik heb een groot budget gekregen van OYDC om nieuwe tenues, schoenen, bescherming en ballen te kopen. Ik ben de hele dinsdag bezig geweest met overleggen en dergelijke. Tevens willen ze samen met mij een 3 landen toernooi opzetten op het OYDC zodat het team toch nog handbalt tegen andere landen. Verder gaat op het OYDC wel goed, ik ga proberen een samenwerkingsverband opstarten met het Hanze Instituut voor Sportstudies. Zodat meer ALO studenten naar Afrika kunnen om stage te lopen bij het OYDC. Het is dan geen ontwikkelingshulp, maar echte topsport begeleiding en opleiden van coaches. Ze staan hierom te springen bij het OYDC!! Dit wordt dus opdracht nummer 5, m.a.w. we zijn echt heel druk bezig met alle zaken op het gebied van sportmanagement. (manual creëren, handbaltoernooi opzetten, volleybalcommunity starten, sponsorworkshops maken)

Verder het busvervoer hier is echt hilarisch! Hier kan je niet te laat komen voor het busje, want 5 minuten later staat er alweer een nieuwe om je mee te nemen. Veel betaal je er niet voor, tenzij ze je een speciale mzungu tarief willen laten betalen:P daarentegen het geld is het zeker waard want elke busrit is een groots avontuur, aangezien ik nu al 2 keer een alternatieve route door lusaka heen heb gereden omdat ze aan het vluchten waren voor de politie! Haha echt super grappig, police policee gogogo! Vaak willen de mensen weten wat je hier precies komt doen en dan vinden ze het supermooi wat je hier doet! Wel moet ik zeggen dat ik veel moeite heb met mensen vertrouwen hier, ik heb nu vaak meegemaakt dat mensen waarvan je denkt dat het je vrienden zijn, alleen maar van je willen profiteren, m.a.w. dat je dingen voor hun moet gaat betalen. Maarja zo zijn we niet getrouwd, over trouwen gesproken. Huwelijksaanzoeken lopen als een trein, ik zit nu al op 21!!! Op Valentijnsdag heb ik 5 aanzoeken gehad, waarvan 1 zingend door een ober van rhapsody’s.

Over obers gesproken, ik heb hier nu al 3 beroepen mogen uitoefenen, bus conducteur (queda queda town) als ober en als bartender. Allemaal superleuk. Zoals jullie allemaal kunnen lezen gaat het hier echt van een leien dakje! Ik heb het heel erg naar me zin en besef niet dat ik hier al 1 maand zit! Time flies having fun.

Het gastgezin is nu een verhaal apart, eindelijk na een maand helemaal gewend, wordt ons op donderdagmiddag verteld dat de moeder haar huis te huur zet voor andere mensen. Dit betekend dat wij onze kamer moeten delen, meer huur moeten gaan betalen en voor onszelf moeten gaan koken.(dat is nog niet zozeer een probleem) maar de huurprijs gaat erbij omhoog. Houdt ook in dat we geen plekje meer voor ons zelf hebben. Ze wil het een soort backpackershuis maken. Met stapelbedden etc. Sport in Action is nu hard bezig met een nieuw gastgezin voor ons te zoeken, lukt het niet gaan we overwegen om hier een huisje te huren. Maar,ja nu eerst maar ff afwachten!

Een nieuw levensmotto is hier ook geboren: Hakuna Matata. Wat er ook gebeurt, Alles komt wel goed!!

Liefs,

  • 18 Februari 2011 - 08:57

    Ank:

    Heyy!!
    Deze kan ik dus wel lezen :-) klinkt allemaal nice daar! Blij dat je t zo naar je zin hebt, hier lijkt t alsof je al 2 maanden weg bent.. t is heel gezellig in huis en ik struikel niet meer over surfboards, maar t is wel rustiger en stiller, beetje meer leven in de brouwerij zou ik niet erg vinden ;-)
    K zit nu als vanouds op mn werk te nixen ;-) Chaja komt zometeen de teckel brengen hier (over leven in de brouwerij gesproken :D)
    Heeeeeel veel plezier nog daar, laat je niet bij de poot nemen door die gasten! Hoop dat je een chill huisje kunt vinden zonder gastgezin die ineens je kamer gaan verhuren. En niet op al die huwelijksaanzoeken ingaan, tenzij je een harem aan het opbouwen bent natuurlijk :p
    xxx

  • 18 Februari 2011 - 09:41

    Marleen:

    Klinkt goed!

  • 18 Februari 2011 - 11:38

    Vera:

    Vet leuk om je verhalen te horen. :-)
    Als ik dit lees, wil ik ook weer naar het buitenland gaan!! :D

  • 18 Februari 2011 - 16:19

    Petey:

    dat levensmotto was ervoor ook al bij jou aanwezig ;) klinkt allemaal erg nice n aantrekkelijk..lekkr druk en bezig zijn dus..!!! keep up the good work...

    greetz!!X

  • 18 Februari 2011 - 19:31

    Kayla:

    Lieverd!

    Leuk om te horen dat het zo goed gaat!
    Hoop wel dat de woonsituatie leuk bljft, maar jou kennende gaat ook dit vast goed komen!

    Kijk uit naar je volgende bericht!
    Have fun and take care!

    Liefs!

    p.s. wil je met me trouwen? ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Melanie

Welkom op mijn waarbenjij.nu Ik vertrek in januari naar Zambia (Lusaka) voor 6 maanden. Hier ga ik mijn 3e jaars sportmanagementstage lopen! Ik ga samen met een vriendin daar lessen verzorgen in meekijken bij Sport in Action een organisatie die daar werkzaam is. Have fun met het lezen van mijn avonturen!:D

Actief sinds 01 Nov. 2010
Verslag gelezen: 164
Totaal aantal bezoekers 15603

Voorgaande reizen:

13 Januari 2011 - 20 Juni 2011

Mijn eerste reis

Landen bezocht: