Vroem Vroem! - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Melanie Oldenburger - WaarBenJij.nu Vroem Vroem! - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Melanie Oldenburger - WaarBenJij.nu

Vroem Vroem!

Door: melanieoldenburger

Blijf op de hoogte en volg Melanie

03 Maart 2011 | Zambia, Lusaka

Vroem Vroem,

Daar loop je het Olympic stadium uit waar een truck op je staat te wachten, en je achterin kan springen. Hier achterin zittend ga je toch nadenken over hoeveel geluk je eigenlijk hebt dat je hier bent! Met 80 km per uur, haar wapperend in de wind, auto’s naar je toeterend snel naar town toe, om daar op de bus naar je nieuwe huisje te springen. Ja nieuwe huisje, door wat gedoe met mijn oude gastgezin, moest ik naar een nieuw gastgezin vertrekken. Ik heb zelf mijn nieuwe gastgezin gevonden op een hilarische manier.

Corry, Laura en ik gingen in het weekend van 17 februari naar Adventure City, een groot buitenzwembad complex met veel glijbanen. Het was echt super gezellig! Eenmaal daar moest ik weer een melanie actie hebben, hoppa met zonnebril op de glijbaan af om hem dapper in het water te verliezen. Waarna 8 kinderen samen met mij gingen zoeken naar mijn zonnebril. Uiteindelijk weergevonden, maar wel bedacht om hem op te bergen en alleen nog maar op te zetten buiten het water! Mja dat terzijde, toen we het park wouden verlaten, kwamen we erachter dat de taxi die we hadden gebeld niet was komen opdagen. Dat zou echt een enorm rot stuk lopen worden… gelukkig zagen we een vrouw (harriet) net in haar auto stappen, dus wij stoute schoenen aangetrokken en gevraagd of we een lift mochten. Dit was geen probleem! Bleek dat ze dezelfde kant op moest als ons, dus heeft ze ons helemaal die kant op gereden! Eenmaal in de auto aan de praat geraakt, wat bleek: ze woonde ook in nyumba yanga 10 minuten lopen van mijn oude huis af en ze was wel op zoek naar een extra persoon in huis. Ze heeft in de weekenden haar kinderen, maar doordeweeks is ze alleen, dus het kwam haar echt prima uit! Of ik de volgende dag niet even kom komen kijken wat ik van haar huis vond! Ik mega blij natuurlijk! Volgende dag naar haar huis vertrokken om te gaan kijken, laten we het erop houden dat ik nu niet mag klagen waar ik terecht ben gekomen! Foto’s zal ik binnenkort op facebook zetten, maar het is echt een super gezellig huis! Mijn nieuwe gastgezin bestaat nu ook uit: 1 moeder: Harriet, een zoon: kaweme, een dochter: thoko. De kinderen belden me maandag gelijk op om te checken of ik daadwerkelijk wel in hun huis was komen wonen! Op dit moment heb ik nog een extra huisgenootje, Corry, door familie omstandigheden kon Corry niet naar haar nieuwe gastgezin, waardoor ze tijdelijk bij ons in huis woont! Supergezellig!!!

Tevens zijn we afgelopen weekend weer terug geweest naar Livingstone! We wouden nu naar beneden richting het zogenoemde devils pot. Wauw eerst loop je 30 minuten vol door de natuur naar beneden, alsof je door de Afrikaanse Jungle loopt. Daar aangekomen heb ik het mooiste tafereel ooit gezien. Eerst een dikke 20 minuten over de rotsen klauteren, maar dan heb je ook wat. Links de rivier, rechts de natuur en recht voor je de watervallen! Doordat we helemaal naar beneden waren afgedaald waren we bij de plek waar al het water samenkomt, wat een kracht! Door deze krachten ontstaat er in het midden van het water een soort draaikolk, nu begrijp ik waarom het punt devils pot wordt genoemd, als je hier in het water beland kan je het niet na vertellen. Op dit punt ben ik stil gaan zitten op een rots en gewoon genoten! Veel gedacht aan thuis de afgelopen week, begin iedereen nu wel erg te missen! Maar op dat soort momenten is het, het allemaal waard! Na dit heerlijk momentje maar weer naar boven geklauterd, wat een end, naar beneden was toch een stuk makkelijker! Boven aangekomen (Nog net niet aan de beademing geplaatst) de keuze gemaakt om weer naar de watervallen te gaan! Dapper in onze bikini’s onze tassen achtergelaten op een droog punt weer naar het natte gedeelte van de falls gegaan! Op de brug waar ik eerder al een fantastisch ALIVE gevoel had, bedacht laura misschien is het wel leuk om hier vol in de dampen van de watervallen een potje te gaan judoën tegen mij. (de brug stond vol met water) Uiteindelijk lag Laura languit in het water en volgende ik even later:P compleet doorweekt doorgelopen om gewoon weer met open mond te staan kijken naar het wereldwonder!

We zijn ook op safari geweest in de national park! Wat hebben we veel dieren gezien!!! Olifanten, Giraffen, Nijlpaarden, Impala’s, Adelaar, Krokodillen, Apen, Buffels, Zwijnen, Waterhog?, vogels, zebra’s en nog dieren waarvan ik de namen niet meer weet. Helaas zijn er in het park geen katachtigen en voor de neushoorns moesten we een ander soort safari kiezen. Maar de olifanten en de giraffen hebben alles goed gemaakt! In juni gaan we weer terug naar Livingstone, omdat onze 9 daagse safari vanaf daar begint! Dan sta ik voor een moeilijke keuze, of ik kan op een olifant door de rivier heen lopen (1.5 uur) of een lion encouter doen. Houdt in dat er weesleeuwen zijn opgevoed met de fles en daardoor “tam” (nog steeds hun instinct ofcouse) zijn. Hierdoor kan je met ze rondlopen, aaien en op de foto. Hierdoor zit ik in een 2 strijd. De leeuwen is een once of a life time, maar de olifantenrit ook! Dus als jullie suggesties hebben let me know;)

We hebben het weekend supermooi afgesloten, zijn met een groep meiden uit Noorwegen met een gitaar liedjes gaan zingen. Dat is zo’n dit vergeet ik niet momentje.

Verder gaat stage hier ook heel goed. Ik begin te wennen aan het lesgeven, ik kan het nu prima combineren met mijn sportmanagement taken! Het handbaltoernooi loopt ook op rolletjes! Ik probeer vanaf nu elke zondag op skype te komen, zodat ik lekker met jullie kan bijkletsen. Het internet op kantoor doet het meer niet dan wel, waardoor we veel moeten uitwijken naar een internetcafé! Ongelooflijk dat ik hier alweer 7 weken zit! Tijd gaat best wel snel, in april hebben we de hele maand geen lesgeefsessies, doordat de scholen dan dicht zijn. Dus hebben we nog 2 maanden les en dan zit het er alweer op (Ps op www.isop.nl staat onze nieuwe nieuwsbriefff!!!!)

Time flies having fun! Maar toch kijk ik af en toe stiekem uit naar het momentje op schiphol waar ik iedereen weer in mijn armen kan sluiten!

Liefs, Melanie

  • 03 Maart 2011 - 09:36

    Corry Wijnja:

    Hee huisgenootje!;)

    Leuk om ook jou verhaaltjes zo te lezen! Binnenkort weekendje weg & enjoy! Want voor je het weet sta je alweer in Nederland! Topper!

    Xx

  • 03 Maart 2011 - 10:11

    Kayla:

    Lieve meid!

    Super leuk om je even op de webcam gezien te hebben!
    Wat een mooie ervaringen doe je daar toch op! Geniet ervan!
    Veel plezier in je nieuwe huisje :)

    Liefs!

    p.s. moeilijke keuze, persoonlijk was ik denk ik voor de leeuwen gegaan!

  • 03 Maart 2011 - 13:23

    Annet:

    Heee Schattie!!!

    Ooooh ik geniet er zo van om je verhalen te lezen! Ben trots op je dat je het daar zo goed doet! Blij om te horen dat je een nieuw huisje gevonden hebt, op geniale wijze haha!:d Ben ergggg benieuwd naar de foto's van je trip, het klinkt in ieder geval to good to be true!
    Ik heb nog gekeken naar de mogelijkheden om naar jullie toe te komen..stiekem heb ik nu regelmatig van die droommomentjes hoe het zou als...you know what i mean..;) maar helaas gaat school niet zo fantastische n ben ik erg druk om er op te kunnen blijven! daar gaat het nu namelijk wel heen..:( Eigenlijk komt het erop neer dat ik je hulp harder nodig heb dan ooit, dus vaker op skype komen madame!! a lot is going on! (as always..(A))

    Meid geniet ervan!!! Ohja en geen zorgen hoor haha ik hou nog steeds wel onze heerlijke maskermomentjes dus ik zorg goed voor mezelf..;)

    Take care babe, Liefs!

  • 03 Maart 2011 - 13:41

    Lola:

    Lieverd! Het is goed om te lezen dat je het zo naar je zin hebt daar! Moet wel zeggen dat ik je onwijs mis hier en ik jou ook weer heel veel te vertellen heb, ik zal je van de week wel weer even bellen!
    Niet teveel leuke verhaaltjes posten want ik begin toch wel een beetje jaloers op je te worden... Nee hoor, ik kijk alweer uit naar je volgende verhaal over wat je nu weer beleeft hebt!
    Kus

  • 04 Maart 2011 - 23:42

    Rinze:

    Kwam toevallig op je site terecht, mooie herkenbare verhalen!
    Twee jaar geleden heb ik er stage gelopen voor de ALO, te gek land!
    Veel succes mzungu;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Melanie

Welkom op mijn waarbenjij.nu Ik vertrek in januari naar Zambia (Lusaka) voor 6 maanden. Hier ga ik mijn 3e jaars sportmanagementstage lopen! Ik ga samen met een vriendin daar lessen verzorgen in meekijken bij Sport in Action een organisatie die daar werkzaam is. Have fun met het lezen van mijn avonturen!:D

Actief sinds 01 Nov. 2010
Verslag gelezen: 165
Totaal aantal bezoekers 15597

Voorgaande reizen:

13 Januari 2011 - 20 Juni 2011

Mijn eerste reis

Landen bezocht: