Zambia, het land midden in Afrika - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Melanie Oldenburger - WaarBenJij.nu Zambia, het land midden in Afrika - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Melanie Oldenburger - WaarBenJij.nu

Zambia, het land midden in Afrika

Door: melanieoldenburger

Blijf op de hoogte en volg Melanie

24 Maart 2011 | Zambia, Lusaka


Wauw alweer een week die erop zit, het gaat echt snel. Vandaag lekker met Corry en Laura een dagje weg! Even weg van alles. Gewoon even relaxen! Deze week hebben we te horen gekregen dat ons handbaltoernooi wordt uitgesteld tot volgende week, best wel balen maarja is niet anders. Op dit moment komt de vakantie eraan hier, de kinderen gaan in april niet naar school waardoor alleen mei nog overblijft om les te geven. Gelukkig gaan de handbaltrainingen op OYDC wel door! Ik heb besloten dat ik daarom ook op maandag met Corry meega naar haar volleybal community, om hier mee te helpen. Zodat ik elke dag nog wel bezig ben met iedereen!

Ik denk dat we vaak in de vakantie nu een buurt in gaan lopen met een bal en wat kids bij elkaar gaan trommelen om te gaan spelen.

Ik ben deze maandag ook mee geweest naar Cybolia, waar we volleybal hebben gegeven en dodgeball. Op een moment grepen een paar kinderen me hand om meer klapspellen te doen. Zo stonden we op den duur met 20 kids in een cirkel handje klap te doen, echt een heerlijk gevoel geeft je dat.

Het lesgeven op Burma gaat echt fantastisch goed! Ik geef vaak nu de les zelf met Chenge als vertaler. Ze noemen met hier ook crazy girl, omdat ik kennelijk zo me heerlijke opmerkingen heb die jullie van me gewent zijn! De kinderen komen nu vaak op het schoolterrein naar me toe gerend om me een high five te geven, dat is een beetje mijn handelingskenmerk geworden! we geven hier ook veel lifeskill lessen over Teamwork. Team staat namelijk voor: Together Everyone Achieves More!

De busritjes blijven toch een apart verhaal, waar je de ene dag 6000 kwacha moet betalen (1 euro) betaal je de dag erop weer 2000 kwacha. Elke ochtend is het weer een ochtendgymnastiek in het busje! Waar je elke ochtend toch weer wakker wordt met huh hoe kom ik aan deze blauwe plek. Dus onze waar komt die blauwe plek toch vandaan club heeft het er maar druk mee!

Deze zaterdag gaan we naar een dierentuin met een zwembad erin! Houd in dat je kan zwemmen en tegelijk naar de leeuwen etc kan kijken echt supergaaf! Kan niet wachten! En als klap op de vuurpijl ga ik zondag naar chaminuka, een wildlife park buiten lusaka! Ik heb er echt heel veel zin in! Ik wou deze weblog eindigen met een klein verhaaltje over Zambia:

Zambia:
Het land dat omringt wordt door andere landen, het land waar geen zee aan grenst om eens lekker in te gaan kiten. Waar de regen vanuit het niets uit de hemel komt vallen en zo weer weg is. Waar vervolgens de zon weer tevoorschijn komt en jij beseft shit me zonnebrand is niet waterproof. Het land waar je midden in de nacht wakker geblaft kan worden door de vele straathonden in de buurt, het land waar je overdag heerlijk kan inslapen op het geluid van vogels en krekels. het land waar je buiten met schoonmaakster je was aan het doen bent. Waar je handen zo heerlijk van open gaan liggen. Het land waar de kinderen je naam schreeuwen als je weer les komt geven. Het land waar de rijke muzungu’s verschrikkelijk asociaal volk zijn. Het land waar de kinderen met een vuilniszak kunnen voetballen en waar ze hun talenten op een modder/zand veld laten zien. Het land dat getekend is door de aids/hiv/malaria problematiek. Waar de gymlessen worden gebruikt om deze problematiek te verkleinen. Het land waar god een heel belangrijke rol speelt, waar je elke zaterdag en zondag gezang hoort. Dit is het land van hartstochtelijke gebeden, waar je zelf bij stil valt.

Het land waar mensen je dankbaar zijn wat je hier komt doen voor de kinderen, het land waar je op straat aangesproken kunt worden om met het persoon te trouwen, waar de mensen willen weten wat je doet. Het land waar ze denken of dat je rijk bent of dat je iets verkeerds hebt gedaan omdat je hier bent. Het land waar je achterop een vrachtwagen kan springen om terug naar town te komen, het land waar auto’s met open laadbakken je vragen of je achterin wil naar town!

Het land waar de mensen je haar willen aanraken om er zeker van te zijn dat je er bent, het land waar de kinderen die je les geeft niet willen dat je weggaat. Het land waar de kinderen je zoveel liefde geven, het land waar je elke dag opstaat met een gevoel van ja ik kan weer iets voor de kinderen hier doen, het land waar je tijdens de handbalsessies soms rollend over de vloer ligt te lachen door de heerlijke grappen van je handbalteam. Ja, Zambia, Het land waar ik inmiddels steeds meer van aan het genieten ben, Het land waar de mensen je omarmen met liefde, het land waar ik verliefd op aan het worden ben.


Liefs,

  • 24 Maart 2011 - 09:32

    Ank:

    Krijgen we geen update meer van je aanzoeken?? ;-)

  • 24 Maart 2011 - 11:17

    Renate:

    Hee Melanie!

    Mooi om te lezen dat het je allemaal bevalt! Zo te Horen is Zambia echt een geweldig land!

    X

  • 13 November 2012 - 00:36

    Antonio Alexander Leroy :

    vind ik leuk!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Melanie

Welkom op mijn waarbenjij.nu Ik vertrek in januari naar Zambia (Lusaka) voor 6 maanden. Hier ga ik mijn 3e jaars sportmanagementstage lopen! Ik ga samen met een vriendin daar lessen verzorgen in meekijken bij Sport in Action een organisatie die daar werkzaam is. Have fun met het lezen van mijn avonturen!:D

Actief sinds 01 Nov. 2010
Verslag gelezen: 224
Totaal aantal bezoekers 15599

Voorgaande reizen:

13 Januari 2011 - 20 Juni 2011

Mijn eerste reis

Landen bezocht: